poniedziałek, 30 lipca 2012

Jak wypromować portal internetowy za granicą?


Panuje wysyp na start-upy, w sieci jest pełno wszelkiego rodzaju portali, toniemy w morzu informacji. Jak w takiej sytuacji dojść z naszą stroną do odpowiedniej grupy docelowej? Jak sprawić aby nasza witryna przyciągnęła publiczność?
Jak mówi stare porzekadło - ogień ogniem, więc internet internetem. Portal internetowy najlepiej promować za pomocą innych narzędzi internetowych. Za granicą jest o tyle łatwiej, że mamy do dyspozycji mnóstwo pomocnych opcji.
Dziś dziesięć i jeden sposób na to jak wypromować naszą stronę za granicą.


1. Tzw. "Article Directories" czyli strony www, które kolekcjonują artykuły o różnej tematyce. Umieszczenie artykułu na takim portalu wspaniale zwiększa ruch na stronie, którą chcemy wypromować. Z reguły odbiorca, który przebrnie przez artykuł, który go zainteresował, kliknie link źródłowy. Oto przykładowe strony tego typu:
www.GoArticles.com
www.eHow.com
www.EasyArticles.com
www.ArticleDashBoard.com
www.Article99.com
www.ValuableContent.com
www.EzineArticles.com
www.HubPages.com

2. Social Networking - to podstawa, tak oczywista, że nie wymieniłam jej jako pierwszej. Funpage stron promowanych posiadające wielu fanów, grupy dyskusyjne stanowią świetną opcję do promowania portalu. Konkursy, zdjęcia, aktywizacja fanów - tak, aby jak najbardziej atrakcyjna informacja rozeszła się wśród jak największej ilości osób z wybranej grupy docelowej. Facebook posiada też opcję reklamy, gdzie za niewielkie pieniądze można dotrzeć do rzeszy właściwych odbiorców. Przykładowe "socjalki", popularne w USA:
www.myspace.com
www.facebook.com
www.linkedin.com

3. Skoro jesteśmy przy społecznościówkach, nie można nie wspomnieć o (znów brak polskiego terminu) Social Bookmarking. Strony takie gromadzą linki do różnych stron internetowych, które oznacza się odpowiednimi tagami.
Popularne strony to:
www.netscape.com
www.digg.com
del.icio.us
www.furl.net
www.stumbleupon.com
www.reddit.com
ma.gnolia.com
de.lirio.us
myweb2.search.yahoo.com
www.simpy.com
www.newsvine.com

4. Wyszukiwarki internetowe - jeden z najtrudniejszych ale też najpopularniejszych sposobów na to by wypromować stronę. Przede wszystkim kieruje na naszą stronę właściwych odbiorców. Taki rodzaj promocji jest zwłaszcza przydatny stronom, na których sprzedaje się produkt. Przy czym obecnie należy pamiętać, że zwłaszcza na początku słowa kluczowe muszą być dłuższe, bardziej precyzyjne. Jeśli wpiszemy "panele podłogowe", użytkownikowi, który wstuka taką frazę wyskoczy dużo bardziej popularnych wyników.
www.google.com
www.yahoo.com
www.msn.com

5. Pay per click (PPC) - taki rodzaj reklamy, o którym trzeba się dużo dowiedzieć, żeby go dobrze wykorzystywać, plus wydamy na niego trochę grosza, ale jeśli strona ma dużo do zaoferowania odbiorcom, albo jeśli zależy nam na ruchu, wyniki mogą być opłacalne.
adwords.google.com

searchmarketing.yahoo.com
adCenter.Microsoft.com

6. Banery internetowe - narzędzie reklamy, które trzeba wykorzystywać bardzo rozważnie. Tu zwłaszcza należy się przejąć grupą docelową. Jeśli są nią programiści, to pewnie 98% tej grupy ma założonego ad-blocka (btw, jeśli ktoś jest zainteresowany, bo męczą go wyskakujące reklamy w środku filmu na YouTubie o 13.00 w poniedziałek w pracy, zachęcam do kliknięcia, niektórzy mówią nawet, że w chromie onet jest ładniejszy). Jeśli baner zostanie umieszczony na stronie, która nie dociera do odpowiedniej grupy, może zostać całkowicie zignorowana. Jak najlepiej wykorzystać baner? Trzeba ręcznie poszukać stron najczęściej odwiedzanych przez naszą grupę docelową.

7. Text Link Advertising - to zazwyczaj tani sposób na reklamę, który może przynieść na stronę mnóstwo ruchu sieciowego, niestety raczej od niesprecyzowanej grupy odbiorców, co czasami działa na korzyść. Sądzę, że najlepiej poszukać stron związanych tematycznie z naszą witryną i wykupić reklamy tekstowe. Ale jeśli zależy nam tylko na ilości odwiedzin, możemy skorzystać z głównych witryn, takich jak:

www.text-link-ads.com
www.adbrite.com
www.adengage.com

8. Forum - bardzo dobre narzędzie reklamy, które może sprowadzić na naszą stronę spory ruch. Warunkiem koniecznym jest tutaj świadome uczestniczenie w dyskusji, nie tylko spamowanie linkami do promowanej strony. W przeciwnym wypadku zadziałamy na niekorzyść naszego produktu, i to w bardzo mocny sposób. Nie ma chyba rzeczy, której internauci i użytkownicy forum nienawidzą bardziej niż spamowania. Zapamiętają nam to na długo. Aby reklama była skuteczna musimy wejść w forumowe środowisko, stać się jego aktywnym członkiem (taki użytkownik forum cieszy się powszechnym uznaniem i szacunkiem wśród innych użytkowników) grupy, która tematycznie jest związana ze stroną, którą promujemy. Możemy wtedy zamieścić (jeśli regulamin  forum na to zezwala) link do strony w naszej sygnaturce. Pisząc inteligentne, merytoryczne wypowiedzi, przyciągniemy do siebie zaciekawionych (i co ważniejsze już zadowolonych) odbiorów, którzy chętnie klikną w nasz link w stopce, mając nadzieję, że znajdą tam więcej blasku, którym opromieniamy forum.  Pod warunkiem, że rzeczywiście opromieniamy. Jest to więc bardzo pracochłonny sposób na promocję, ale myślę, że równie opłacalny.

9.Viral - najnowszy sposób na promocję, bardzo atrakcyjny i niestety nie należący do najłatwiejszych. Każdy z nas widział popularny filmik na YouTubie, czy przepiął na Facebooku link/obrazek/zdjęcie udostępnione 10 milionów razy.
Moim ulubionym jest viral, o którym dowiedziałam się w marcu tego roku i z szeroko otwartymi oczami widziałam coraz większe liczby obejrzeń na YouTubie, przyrost chyba z 1000 na minutę. Mowa o tym filmiku.
Niesamowita ilość obejrzeń, niesamowita dyskusja, kapitalna, błyskawiczna akcja. Nie mówię, że nasz viral będzie takim sukcesem jak Invisible Children. Ale jeśli ruszymy głową, albo zrobimy burzę mózgów, możemy wyjść do publiczności z czymś zabawnym, albo z czymś przydatnym, albo bardzo inteligentnym, albo czymś przyciągającym uwagę, połączyć to z promowanym przez nas portalem i mieć nadzieję na dużą ilość odsłon.
Viral nie musi być filmikiem.

10. Filmik. W przeciwieństwie do virala musi być filmikiem. Filmik promocyjny, instruktażowy, z dystansem, o nas, o portalu, o jego powstaniu, o idei mu przyświecającej, o tym jak pracujemy, o naszych odbiorcach - niech sie wypowiedzą. Filmik jest dziś o tyle atrakcyjny, że łatwo go zrobić,  nawet nasza ciocia ma jakąś kamerkę, którą kręci święta. Można wrzucić na strony dedykowane do hostowania filmików i linkować nasze dzieło, można wrzucić na naszą stronę internetową czy na funpage naszej strony internetowej. Pamiętajmy aby na początku lub na końcu filmiku zamieścić link do naszej strony.
www.youtube.com
video.google.com
vids.myspace.com
video.search.yahoo.com
video.msn.com
video.aol.com
www.metacafe.com

11. Komunikat prasowy (Press Releases) - może stanowić bardzo efektywny sposób na zwrócenie na nas uwagi mediów, jeśli nasz portal jest wart wspomnienia w mediach, lub jeśli mamy talent do dramatyzowania.
Z mediami komunikujemy się zarówno mailowo jak również bardziej bezpośrednio.

Mam nadzieję, że te wskazówki były pomocne i inspirujące, i że choć trochę przyczyniły się do rozszerzenia sposobów promocji stron Waszych, bądź Waszych Klientów. Planuję oczywiście pogłębić, przybliżyć i poszerzyć temat rodzajów promocji, zostańcie więc PRaktycznie na bieżąco.

PozdRawiam :)






2 komentarze:

  1. Warto zwrócić uwagę na agencje reklamowe, które się takimi rzeczami zajmują. Oni doskonale wiedzą, jak wejść na rynek, jakich potencjalnych odbiorców obrać i jak to analizować i robić kampanię efektywniejszą... Ja miałam okazję współpracować z agencją reklamową Nakatomi przy jednym z projektów i bardzo świetne efekty mieli. Myślę, że jest osoba prowadząca taką kampanię się zna na tym co robi to efekty będą szybko i to bardzo dobre.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno jednym z ciekawszych sposobów na reklamę w sieci może być wykorzystanie w tym celu Facebook'a. Natknęłam się ostatnio na ciekawy artykuł, http://www.linuxindex.pl/kiedy-warto-zainwestowac-w-reklame-na-facebooku-podpowiadamy/ w którym szczegółowo opisano, kiedy na reklamę na Facebook'u zdecydować się warto, a kiedy nie...

    OdpowiedzUsuń