Jak wypromować markę

Rady dla doświadczonych i początkujących PRowców.

Obraz, słowo, dźwięk

Podstawowe zasady dobrego przekazu.

Dla początkujących i wolontariuszy

Jak przygotować profesjonalną kampanię bez wychodzenia z domu.

"Wyślij mi logo w łordzie"

Gdzie można popełnić błędy i jak ich uniknąć.

Kreatywność i zarządzanie

Czyli od czego zaczynamy.

poniedziałek, 6 sierpnia 2012

Sekrety dobrego logotypu cz.1

Na logotyp składają się podstawowe elementy wizerunku, który budujemy. Czcionka, kolor, kształty - to wszystko mówi natychmiast co reprezentuje nasza firma. Co o wizerunku firmy mówi font czy barwa marki? Jak dobrać elementy wizualnego przekazu logotypu, aby odpowiadały przesłaniu firmy? Jakie marketingowe treści niosą za sobą poszczególne barwy? Zapoznajmy się z sekretami dobrego logotypu, rozpoczynając od kolorów.



KOLOR
Coś o czym nie wszyscy wiedzą - kolor niesie ze sobą ładunek skojarzeń. Każda barwa ma jakieś znaczenie, które dyktuje po pierwsza kultura, po drugie uwarunkowania psychofizjologiczne (wiem, że to brzmi uczenie, chodzi m.in. o to, że czerwony oznacza zagrożenie, dlatego np. niektóre jadowite węże mają czerwone ubarwienie, a my jako wyrośnięte małpy, reagujemy na takie sygnały). Połączenia kolorów też niosą ze sobą informacje.

CZERWONY - akcja, przygoda,  siła, władza, pasja, niebezpieczeństwo, błąd, stop, ostrzeżenie, agresja, krew, ogień, odwaga,  energia, ekscytacja, gorący, namiętność, miłość, śmiałość, wigor.
RÓŻOWY - kobiecość, delikatność, romantyczny, miękki, spokojny, kiczowatość, popkultura.
POMARAŃCZOWY - ciepło, jesień, żywotność, energia, kreatywność, młodość, entuzjazm, świeżość, nowoczesność, ostrożność.
ŻÓŁTY - zadowolenie, ostrożność, słoneczny, pogoda ducha, optymizm, radość, dostatek, zawiść, zazdrość.
BRĄZOWY - zaufanie, przyjaźń, pewność, jesień, klasyka, spokój, prostota, powaga, użyteczność.
ZIELONY - zazdrość, sielska atmosfera, wiosna, natura, wzrost, żyzność, nowość, nadzieja, przyjaźń, niedoświadczenie, sukces, uzdrowienie, ochrona środowiska.
NIEBIESKI - męskość, spokój,  bezpieczeństwo, profesjonalizm, powaga.
FIOLETOWY - tajemnica, magia, luksus, drogi produkt, szlachetny, żałoba, zaświaty, duchowe poznanie, mądrość, wtajemniczenie.
CZARNY - autorytet, klasyczny, konserwatywny, wyraźny, widoczny, powaga, tradycja, tajemnica.
SZARY - czystość, rozsądek, szlachetność, luksus, technologia, bogactwo.
BIAŁY - niewinność, pokój, czysty, zimny, nieskazitelny, zima.

O kolorach powiemy sobie więcej w następnych postach, bo to naprawdę fascynujący temat. Teraz sprawdźmy na przykładzie jak działają kolory w logotypach:

Jeśli chcemy agresywne logo, rzucające się w oczy, (ale też z ryzykiem okazania się nachalnym), bezkompromisowe - proszę. Jeden z lepszych przykładów - agresywne, silne kolory loga, mocne kontrasty, połączone z takąż kampanią - nie dla idiotów! - daje wybuchową mieszankę. Nie wiem jak Wy, ale kiedy ja patrze na to logo od razu słyszę w głowie głos z reklamy.



Różowe logo kieruje produkt prościuteńko do kobiet oraz dziewczynek. To dlatego, że przywołuje skojarzenia z niewinnością. Jako łagodniejsza wersja czerwieni może być kierowana do dzieci. Miejcie na uwadze, że różowy jest kolorem walki z rakiem piersi.


Orange ze swoimi reklamówkami pełnymi masy młodych ludzi,z poruszającą muzyczką, gra dokładnie na tym, co przekazuje jego logo - energia, młodość, żywioł, bliskość, ciepło. Fajnie jest.
Na pomarańczowy składają się dwa kolory - żółty i czerwony. Pomarańcz nie jest aż tak agresywny jak czerwony, ale wciąż daje kopa. Poza tym odróżnia go od czerwonego to, że jest bardziej młodzieżowe i rozrywkowe, zdecydowanie łagodniejsze w przekazie niż czerwień.








Żółty. Na żółty trzeba uważać, często stosuje się żółty z dodatkiem czerwonego, żeby podkreślić, że produkt jest tani, albo że mamy super ofertę w markecie. 
Żółć przyciąga uwagę, dlatego widzimy ją na znakach drogowych informujących o nadbiegającym stadzie saren. Jednak jest też kolorem słońca, wakacji, a więc i radości i zabawy. 




Zielony oznacza życie, świeżość. To kolor kojący, ale może też oznaczać zazdrość i niedoświadczenie. W wypadku znanej sieci kawiarni zielony kolor przekonuje nas, że kawa jest świeża,  może nawet z ekologicznych plantacji, kto wie, atmosfera kojąca. Pamiętajcie, że zielony bardzo często wykorzystują firmy, których działalność w jakiś sposób jest proekologiczna. 










Niebieski jest najpopularniejszym kolorem wykorzystywanym wśród logotypów. Niebieski to: lekarze, technologia, elektronika, urzędy, kancelarie prawne i wszystko co kojarzy się z sukcesem, autorytetem i bezpieczeństwem.
Niebieski jest najbardziej bezpiecznym i neutralnym kolorem. Większość ludzi może powiedzieć, że lubi przynajmniej jeden jego odcień. W dodatku w żadnej kulturze nie ma negatywnych konotacji. Dzięki temu robiąc niebieskie logo nie zrazimy do siebie nieznanych zagranicznych odbiorców. 





Mmmm.. Czekolada Cadbury... Bardzo odważnie zagrali kolorem fioletowym w swoim logu, ale opłaciło się. Co mówi? Mówi, że jedząc czekoladę przeniesiecie w inny świat, poczujecie nieziemską przyjemność, królewski luksus... Już nie mówiąc o tej szafce w markecie. Brniecie przez pstrokaty dział ze słodyczami, i nagle Waszym oczom ukazuje się ... ołtarz! Bach - fioletowy kolor! Objawienie! 
Połączenie fioletowego i złotego to luksus pierwszej wody, więc nic dziwnego, że mają tam jakieś żółte pudełka. Pamiętajcie też, że luksusowy=drogi. 



Brązowy oznacza pewność, stabilność, zaufanie. W sam raz dla firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. Ale też dla takiej, która, choć nowa, chce za taką uchodzić, chce trafiać w odbiorców z takimi potrzebami, chce budować swój wizerunek na pewności i niezachwianej wierze w swoje zapewnienia. Firma z brązowym logo oznacza firmę niezawodną. 








Czarny to kolor elegancji. U odbiorcy wywołuje wrażenie autorytetu, elegancji, tradycji i wyrazistości. To wyrafinowany i finezyjny kolor. Pewny siebie, klasyczny, tchnie prostą elegancją. I ekskluzywnością. 







Szary jest obecnie wykorzystywany w logotypach firm parających się technologią. Oznacza nowoczesność, elegancję, luksus, bogactwo. Szary to też kolo autorytetu budowanego na długiej historii marki. 
Dobra wiadomość o szarym jest taka, że doskonale współgra ze wszystkimi pozostałymi kolorami, można go więc włączać do logotypu. 


Biały to kolor czystości i pokoju. W logotypach często występuje jako negatyw tekstu lub kształtu. 
Taki zabieg widzimy w logotypie skautek. Wspaniale buduje nam przestrzeń, a zestawienie kolorów mówi wiele o misji jaką chce przekazać organizacja. 










Jeśli sądzicie, że wszystkie te ciekawostki o kolorach to blogowe lanie wody, i w ogóle kolory, pfff... Kto by się przejmował... spróbujcie wyjść teraz na przerwę delektując się czekoladą Milka, albo na tani obiad do wykwintnej restauracji. 

             

Kolory mają znaczenie i przekazują dużo podstawowych informacji o wizerunku Waszej firmy. Dobierajcie je rozważnie.

PozdRawiam :)